Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Matematikai feladatgenerátor

2011.08.23

Vérszemet kaptam. Vagy valami ilyesmi. :)))) Olyan nagy sikere van a szógenerátornak a Facebook profilon való visszajelzések alapján, hogy igen, elkezdtem keresni a matekosoknak is valamilyen megfelelő generátort. Sokan gondolják, hogy az interaktív tábla "szegény" pedagógusok életét mennyire megkeseríti, mert milyen sokat kell készülni rá. Szerintem ez hibás feltételezés, szerintem csak az készül rengeteget az interaktív táblás órájára, aki élvezi, illetve, aki türelmetlen és túl szeretné szárnyalni a saját kereteit. Aki tudja, hogy az interaktív tábla csak egy tábla, s nem bonyolítja túl, amit nem kell, illetve olvassa ezeket az írásokat, annak egyszerű marad ez az egész. S folyamatosan mélyül el a tudása. Most egy matematikai feladatgenerátorral be is bizonyítom. 

Amikor pedagógusok a matematika számkörökben való számolásos feladatok esetében sok feladatot kell, hogy adjanak, akkor általában a feladatgyűjteményekhez fordulnak. Ilyenkor a diákok mind egyesével oldalan meg feladatokat, s a végén ellenőrzik az eredményeket, hogy kinek mi lett a helyes megoldás. Az ügyes számolási készségekkel rendelkezők majd kiesnek a padból, annyira szeretnék elmondani a helyes eredményt, s bezsebelni a pedagógus dicséretét. Ilyenkor általában a típushibákra nem derül fény, csak azt látja a diák, hogy neki hány jó, illetve hány rossz megoldása volt. Hogy mit hibázott el, arra nem derül fény. 

A táblánál végzett számítások esetében kijönnek a típushibák. Ott van lehetőség a javításra, illetve a megbeszélésre. De a táblára felírni számításokat előkészületeket igényel a tanártól előre, és utólag az órán is. Ennek a problémának a kiküszöbölésére, az előkészítés felgyorsítására ad jó lehetőséget a következő feladatgenerátor.

Matematikai feladatgenerátor

Nézzük át közösen mit állíthatunk, mert angol nyelven van, bár szerencsére ez senkinek nem okozhat problémát, hiszen a matematika nyelvezete egyetemleges. ;)

 Problématípusok

Add - összeadás, Subtract - kivonás, Multiply - szorzás, Divide - osztás illetve lehet összeadást/kivonást, valamint szorzást/osztást vegyesen is kérni. A négy műveletet sajnos nem keveri, de két feladatsor generálásából, könnyedén összerakhatunk egy ilyen feladatösszeállítást is. 

A példában most a kivonást választom. A következő

2011-08-23_072443.jpg

A Description ebben az esetben címet jelenthet, ha fel akarjuk írni, hogy mit gyakorlunk, vagy rövid leírás. A konkrét példában: Kivonás 

Include Name/Date/Score Fields - a feladatlap fejlécében balra felhelyezi a Név beírásának lehetőségét, beszúrja az aktuális dátumot (gépidő), és a Pontszám helyét. Ez kb így néz ki megjelenítésben (bal oldalon):

fel.jpg

Ennek akkor van jelentősége, ha nyomtatásban is ki szeretnénk adni a feladatsort egyéni munkára. 

A Number problems 1 to .... - egyszerűen megszámozza a feladatokat. Táblán lehet a látvány zavaró, ugyanakkor jobban lehet hivatkozni rá, vagy kiadott feladatsor esetén könnyebb az ellenőrzés, ha valaki lemaradt a hetedik feladatnál. Mindenki úgy állíthatja, ahogyan neki legjobban megfelel. 

Számozással:

2011-08-23_080825.jpg

Számozás nélkül: 

2011-08-23_080836.jpg

A következő beállítási lehetőség:

2011-08-23_072453.jpg

 A Font Size, azaz a betűméret. a legkisebbtől (Very small) a legnagyobbig (Largest) halad, öt állítható fokozat létezik. Az interaktív táblás megjelenítésnél a lehető legnagyobbat javaslom a tantermi láthatóság miatt. 

No negative results for subtraction - ne legyenek negatív eredmények a kivonásnál. Azaz, ha szeretnénk a természetes számok körében tartani az eredményt. 

Display problems horizontally - a feladatokat vízszintesen írja. Azaz a számokat ne írja egymás alá.

 

2011-08-23_081751.jpg

 

Large Space for working Solution - hagyjon nagy helyet, munkaterületet a számítások végzéséhez. Ez főleg olyankor hasznos, amikor a művelet bonyolultabb, mint első ránézésre. Pl. egyész számkörben vonunk ki. az előző mintán a 272-482 kivonás eredménye negatív de a számítás során a 482-ből vonjuk ki a 272-őt, ahhez a kivonáshoz hely kell. 

Bemeneti számtartományt (Input Number Range) adhatunk meg a következő beállítási lehetőségnél. 

2011-08-23_072504.jpg

Minimum Value - minimum érték, azaz a legkisebb szám, amit használhat a kivonások során

Maximum Value - azaz a legnagyobb szám, amit használhat a kivonások során.

Természetesen minden matematika szakos tudja, hogy a kisebb tartományoktól haladunk a nagyobbak felé, segítve a megértést. A példa, csak azért ilyen nagyobb tartománnyal dolgozik, hogy látható legyen, mire képes a generátor.   

A következő beállítás pedig az eredmény tartományára vonatkozik.

2011-08-23_072516.jpg

Itt szintén a legkisebb és a legnagyobb értékeket állíthatjuk. Ez természetesen függ a bemeneti tartománytól, de szűkíthetjük is azt. Pl. tudunk olyan kivonásokat összeállítani, hogy csak negatív eredmény legyen a megoldás, stb...amire épp szükségünk van a begyakoroltatáshoz.  

Layout, azaz az elrendezés van már csak hátra.  

2011-08-23_072526.jpg

Alapértelmezetten 5 soros, 5 oszlopos, azaz 25 feladatos a generátor. Azért, hogy interaktív táblán jól lehessen megjeleníteni, szerintem elég a három sor öt oszlop. az is 15 feladat. de természetesen lehet kevesebbet is, attól függ mi a célunk a feladatokkal. Ez lehet egyéni munka, közös ellenőrzés, lehet csoportmunka, lehet verseny, de lehet nyomtatás, fénymásolás után házi feladatként gyakorlás is, vagy akár röpdolgozat. Ezt a részét már mindenki tudja.

Már csak a Generator gomb megnyomására van szükség. A Clear Form, törli az összes eddigi beállításunkat, s kezdhetjük előlröl.  

2011-08-23_072536.jpg

 Egy feladat nagyjából így néz ki interaktív táblán, természetesen a teljes táblafelület nagyságában.

 

2011-08-23_083642.jpg

Az a jó, hogy a generátor készítői gondoltak a pedagógusoknak fontos dolgokra is, azaz egy kattintás a Show Answer gombra és megvan az ellenőrzésünk is, nem nekünk kell kiszámolgatni az egyes műveleteket. 

 

2011-08-23_083921.jpg

 

 

Ha pedig mégis inkább tanulói laptopokon használjuk, mint interaktív táblán, akkor a diákoknak megadva a bemeneti tartományokat, az általuk számított összeg beírható a megfelelő mezőkbe, és a Mark Score megnyomásával ellenőrizhatővé válik, hogyan számolt. Lesés nincs, hiszen az egyedi gépeken egyedi generálás történik.

2011-08-23_084131.jpg

Jó megoldás zöld pipa, helytelen illetve meg nem válaszolt pedig piros X. Ha kértünk pontokat feltenni az elején, akkor a fejlécben láthatjuk összesítve is diákunk eredményét.  

 A feladatgenerátor linkje: http://www.mrnussbaum.com/generator/index.php

Remélem, ez is elnyeri tetszéseteket, nekem nagyon tetszik, s minden matematika szakos munkáját meg tudja könnyíteni. Mert ezért vannak az eszközök, hogy megkönnyítsék munkánkat! Ugye? 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

dikk

(lakatos cigány, 2013.11.19 13:01)

a guszev jó

VVGFZZ7U

(HHH, 2013.03.21 21:05)

mkjuhugigi

Én is köszönöm!

(Éva, 2011.08.23 21:53)

Nagyon tetszik! Igazán gyors a használata, akár időkitöltő feladatként is adható ügyesebb-gyorsabb gyerekeknek, de gyengébb képességű gyerekek differenciált gyakorlásához is jól használható. Köszönöm a matematikát tanítók nevében!
UI: a szógenerátor is nagyon jól használható matematika órán - csak fantázia kérdése!

Köszönet!

(Zsuzsi, 2011.08.23 14:50)

Az említett okok miatt fenntartásaim félretéve felbuzdultam, és"generáltam":))
Hááát..ez igazán hasznosnak bizonyult, rövid, tömör, segítőkész a hozzá(nk)állás, köszönet érte..így rajt előtt:) Alig várom, hogy gyereket kapjak kezeim közé:))))