Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ursus Wehrli - avagy a másképp látás művészete

2012.12.02

Kedvelem a munkáit, s hogy miért pont most jutott az eszembe? Mert Advent első vasárnapja van. Ilyenkor szoktam rendet tenni, lezárni dolgokat, ami nem megy elengedni, és tiszta fejjel, higgadtan indulni az új esztendőnek. 

From Chaos to Order (Ursus Wehrli)

Hogy hogy jön mindez egy interaktív táblát bemutató, módszertannal foglalkozó weboldalra? Nagyon egyszerű. Ami tetszik Ursus Wehrli munkáiban az a másképp látás. Ránéz egy hétköznapi tárgyra, fotóra, és mást lát mögötte. 

Sok éve dolgozom az interaktív táblákkal, sok pedagógusnak a véleményét hallgatom meg róla. S sokszor csak pont ez hiányzik, hogy továbblépjen valami felé az interaktív táblás oktatásban. Hogy másképp lásson, ne a megszokott sémákra gondoljon a tanítása során, hanem lássa meg a lehetőséget, hogy valamit másképp rendezve, másképp szervezve egészen más hatása van. 

Persze nem megy ez egyik napról a másikra, amikor mindenki rohan, és egy csomó elvárás van. De most jön a tél, a téli szünet, amikor kicsit le tudunk csendesedni, és elgondolkodni dolgokon, érdemes hát kicsit végig gondolni most majd más szemmel is. 

A héten voltam a Tempus egyik műhelymunkáján, ahol sok mindenről volt szó. Szeretek beülni hallgatóként is más előadókhoz, érdekel hogyan gondolják ők, mit gondolnak, jó hallgatni a pedagógusok véleményét is, amikor nem tudják rólam, hogy mivel foglalkozom. Így kerültek szóba az interaktív táblák is. Az egyik kolléga (a hölgy zseniális, több eTwinning programon részt vett, klassz dolgai vannak!) azt mondta, hogy ő azért nem szereti az interaktív táblás oktatást, mert a frontális munkát berögzíti, inkább csak a pedagógus szerepel most már ugyan látványosabban a tábla előtt, de a gyerekeket nem mozgatja meg. A mellettem ülő másik kolléga a táblák védelmére kelt és azt mondta, hogy ha ügyesen csinálod egy órán akár 10 gyerek is ki tud jönni a táblához. Szerintem pedig ha ügyesen csináljuk, minden gyerek akár ki is tud jönni a táblához, vagy a tábla csak segítség lesz a tanórai interakciók számának növelésében... 

Így arra gondoltam, erről mindenképp érdemes szót ejteni, hiszen ez fontos. Teljesen mindegy, hány előadás, hány jó gyakorlat igazolja, hogy meg tudja mozdítani az osztályt, azáltal, hogy interaktívvá tehető az óra, ha a pedagógusok nem ezt látják, hanem egy frontális látványelemet látnak csak benne.  

Egy másik előadás is felidéződött bennem, egyik ISZE konferencián egy óvónő mutatta be a projektjét, és beszélt az óvodai számítógépről. Azt (is) mondta, hogy a számítógép az óvodai szoba sarkában van, nincs bekapcsolva, de ha valami felmerül, akkor odamennek, bekapcsolják, megkeresik, megnézik, elkészítik, aztán kikapcsolják. Ilyen egyszerűen. Nem "jutalomfalat", azaz nincs egész nap bekapcsolva, hogy a gyerekek két-ötperces időintervallumokban sorbanálljanak érte, és boldogok legyenek, ha hozzáférnek. Hanem, mint ahogy otthon is, a számítógép a mindennapi élet része. De nem a központja! 

Szerintem így van ez a táblával is. Ha frontálisan szeretnénk tanítani valamit, akkor frontálisan használjuk. Ha viszont csoportmunkát tervezünk, akkor lehet bevonni a táblát is. Vegyün például egy 25 fős osztályt. legyen 5 csoportunk. négy csoport az asztala körül ül, egy csoport a táblánál. A táblánál pl. alkotni kell valamit, a produktum az ott létrehozott elem lesz. Vagy akár játék is lehet, pl. matematikából sok perces játék van, ahol mindenki játszhat egyet, ahol a csapat pontjai összeadódhatnak, tehát izgalmas, hogy jól csinálja a másik, lehet neki súgni, segíteni. Hiszen a közösen elért eredmény a fontos. 5x5 - 25 perc tiszta idő, mindenki volt a táblánál, szervezéssel együtt is belefér a tanóra 45 perces idejébe, és az órán mindenki kipróbálta magát, mást csinált, mint csak ült az asztal mellett, de a atnanyaggal sincs elmaradás, mert 20 percben mást csinált, gyakorolt, ismételt, amit a pedagógus tervezett. A táblafelület csak segített.

 

Interaktív tábla csoportmunkában

 

Sőt az interakció nem biztos, hogy a táblán történik. Bár sok tantárgyból, főleg a természettudományos tantárgyakból léteznek, elérhetőek szimulációk, amikor aktívan, cselekedtetve segítik s a felfedezve, kísérletezve tanulást., ahol döntéseket kell hozni, hogy mit hogyan állítsanak a diákok, és a döntéseknek következménye van.

De a többi tantárgynak is van esélye! Az interaktív táblán megjelenő, kicsit a megszokottól eltérő kép, akár egy vitát is kezdeményezhet...ami pedig igen nagy mennyiségű interakciót erednényez... a tábla egy vita során felületet biztosíthat az érveknek, ellenérveknek, a lényeget kiemelni hogy kell egy vita során, mire figyelünk, mire nem figyelünk. A tények kigyűjtése, az "érzelmi szálak" -tól való mentesítése, a tévedések nem rögzítése, a ... stb, ebből a diákok mind, mind sokat tanulhatnak, míg egy nem dokumentált vitát néhányan csak beszélgetésként élnek meg, és nem tudják kiemelni a lényeget. Sokszor látunk ugye ilyent még felnőtt korú embereknél is. 

Egy képpel is lehet interakciót gerjeszteni, nem kell, hogy csillogó, villogó pörgő, forgó tananyagokat szerkessztünk állandóan. Erről már írtam egyszer 2009-ben is.

Tehát összefoglalva, nem kell az interaktív táblával mást csinálni, csak MÁSKÉPP. Mert a változatos órák tartásának lehetőségével növelheted a motivációs szintet, változhat a diákok attitűdje, de az óraszervezéssel és az anyagok előkészítésének lehetőségével, lementhatőségével, internet használatával olyan plusz dolgokat tudsz bevinni az órára, amit krétás táblával nem tudsz megvalósítani. 

S hogy meglegyen a keretes szerkezetünk is egy Ursus Wehrli képével zárnám...hogy igen, lehet másképp is látni a dolgokat, s attól csak érdekesebb lesz az eredeti is! (Ha a képre kattintasz még több alkotást láthatsz)

 

Ursus Wehrli

 Sőt adott elő a TED-en is, ezt most találtam róla. Magyar felirattal 16 perc kb...

Jó szórakozást, gondolkodást, szép adventet mindenkinek!