Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


TeachMeet vs. LearnMeet

2012.02.21

Nemrég beszámoltunk a Sulinetwork egyik új formájáról a TeachMeet-ről. Aznap este, amikor megírtam a cikket, egész este az járt a fejemben, egyrészt, hogy a saját előadásomról még meg kell írni a beszámolót (Pinterest 5 percben), másrészt, hogy mindez mire is jó a pedagógusoknak. Így most leírom, mire jutottam gondolatban, s beleszövöm az előadásomat is, így gyakorlati példán keresztül láthatjuk, hogy mire jó ez a forma, amit mi TeachMeetként próbáltunk ki, s hogyan lehet akár LearnMeet-re fordítani az iskolai életben. 

Tehát a forma az annyi, hogy van egy időegységünk, s hozzá előadók 5 percenként. Előkészület, hogy az előadásokat fel kell másolni a bemutató gépére, a mutatandó weboldalakat elő kell készíteni megnyitással, s egy véletlen generátorral (a legtöbb interaktív tábla szoftver tud ilyent) kisorsolni, hogy az előadók közül ki legyen a következő. De akár kalapba is dobhatjuk a neveket, s az előadás végén mindenki kihúzza a következő előadó nevét.

A 45 perces óra alatt - beleszámítva a szervezési feladatokkal, a házi ellenőrzést -, témától függően 5 - 7 előadó tudja bemutatni előadását. Az osztálylétszámtól és az adott tantárgy óraszámától függően, így ezt a formát  minden tanuló félévente legalább egyszer ki tudja próbálni, azaz ki tudja próbálni, hogy öt perce van a társaihoz beszélni, előadni egy témát, az adott tantárgy témaköreihez igazodva, s hogyan tud a többiekre hatni, tud-e érdekes dolgokat mondani nekik. 

Sokan az interaktív táblás órákat azért tartják izgalmasnak, mert érdekesebb a tanulóknak. Szerintem ugyanúgy lehet unalmas órát tartani interaktív táblával is. A lényeg a felkészültségen és a kreativitáson van. A diákok is megtapasztalhatják ezt, jó dolog csoportban is dolgozni, de időnként ki kell állni, s megpróbálni az előadói szerepet, sokat tudnak tanulni belőle. Az öt perces forma pedig nagyon nehéz. 

Aki 5 percben el tudja mondani a lényeget úgy hogy figyelmet tud felkelteni, "átmegy" az üzenet, s a további érdeklődéshez is ad fogódzókat, az jól dolgozott. Természetesen hibázni is lehet. Hiszen most tanulnak, tanulunk egymástól, szóval ezt a formát számonkérésre semmiképpen nem alkalmaznám. 

Nézzük a saját előadásomat. Témának a Pinterestet választottam, egyrészt mert most érdekes, viszonylagosan új téma, másrészt segít/segíthet a pedagógusoknak a felkészülésben, harmadrészt nemrég írtam róla, negyedrészt tovább szerettem volna gondolni, hogy hogyan lehet az oktatás során felhasználni. 

5 percbe, öt gondolat fér szerintem kifejtve, így a gondolatokat beszámoztam, amik eszembe jutottak a Pinteresttel kapcsolatban. 

 Az előadást feltettem a SlideShare-re, hogy elérhető legyen a weben, mert sok ötperces előadást hiába élvezünk, megjegyezhetetlen, ha nincs elérhetővé téve. Íme:

Az előadás természetesen más, mint a cikk, de a cikkben többet le lehet írni, így az előadás végére linkként bemásoltam, hol lehet több információt elérni a Pinterestről, ha valakit érdekel, illetve az infografikákra is rámutattam, ami a Pinteresttel kapcsolatban összegyűjtöttek eddig.

Természetesen szükségünk van egy címdiára, s mivel nem mindenki olvassa ezt az írást, vagy volt ott a TeachMeeten, így betettem egy második diát, hiszen van aki a SlideShare irányából talál oda ehhez a prezentációhoz, s lehet hogy ő a pinterestről nem 5 gondolatra lenne kíváncsi, viszont az aktuális forma nagyon többet nem enged. 

Szóval a Pinteresttel kapcsolatban 5 fontos gondolatot szerettem volna közölni, úgy hogy az ott lévők nagy többsége nem ismeri az oldalt, de kíváncsi, pedagógus, s emiatt elsősorban arra kíváncsi, hogy ő ezzel az egésszel mit tud kezdeni. 

 

1. Inspirál, ötleteket ad

2. Gyűjtés adott témakörben

3. Videó megjelenítése

4. Gyors információszerzés képekből

5. Megosztás, együttműködés

 

Ez volt az öt gondolat. A képekkel, a hozzá adott gondolatokkal, és a Sulinetwork című pinboard bemutatásával sikerült talán érdeklődést kelteni. (A pinboard megtekintéséhez kattints a képre!)

 

Sulinetwork - Pinterest

 

Az 5 perc során egy dolgot nem hangsúlyoztam eléggé, ami nagyon fontos: a feltűzött kép megőrzi az eredetét, azaz ha eddig képeket mentettünk le magunknak, s később fogalmunk sem volt, hol is találtuk ezt a képet, ilyen már nincs, a képre kattintva kinagyíthatjuk az eredeti méretére, majd itt újra kattintva a képen, megnyitja azt a weboldalt, ahol az eredeti képet, videót találtuk, azaz megőrzi a forrást. 

Így, ha később szeretnénk felhasználni a képet, akkor is megmarad a hivatkozásunk, azaz visszatalálunk, hol is találtuk az eredeti képet. Tehát az aktuális bemutatónkba beilleszthetjük a kép, videó eredeti forrását! Ez egy nagyon hasznos funkció. Nem került az 5 gondolat közé, de az ötperces előadásba belefért volna ez a hatodik gondolat is! 

Szóval az öt perc alatt sokat tanulhatunk a saját előadásunkról is. :)))

Érdemes talán kipróbálni az iskolában is, akár ismétléshez, akár új anyag előkészítéshez, akár jelentkezéses alapon adott témában. LearnMeet. Mindez tantárgyfüggetlen! Ha kipróbálod, kérünk, oszd meg velünk tapasztalatod, írd le, hogy tetszett, mire érdemes figyelni! Várjuk jelentkezéseteket!