Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


III. Országos Interaktív tábla Konferencia - A jó, a rossz és az interaktív tábla

2008.09.29

Az interaktív táblákról szóló konferenciák sorozatában megfigyelhető az a fejlődéstörténet, ahogy a konferenciák a pedagógusok előtt még ismeretlennek számító interaktív tábla fogalmától, a hardveres és szoftveres bemutatókon át eljutottak a pedagógusok által már jól ismert, sok esteben az intézményük által már birtokolt interaktív táblákkal kapcsolatos problémáig - a "ha van táblánk, akkor mit kezdjünk vele?" kérdéskörig.

Az első alkalommal még csak három tábla volt a konferencián, az idein pedig már 27 tábla. A pályázók száma is folyamatosan gyarapodik, s színvonalukban is egyre kimagaslóbb alkotások születnek.

Kezdetben a táblákat és a táblaszoftvereket mutattuk be, tavaly módszertani ötleteket, bemutatókat láthattak a pedagógusok, az idén pedig hat szekcióban és három alkotóműhelyen tevékenykedhettek az érdeklődő tanárok.

A bőség zavarával küzdve kellett tehát a plenáris előadást tervezni, melynek a fő üzenetei az e-tanárikaron található letölthető ppt állományban is megtalálhatóak. De a cím magyarázatát itt is szeretnénk kommunikálni, hiszen nem járt mindenki a konferencián, s lehet mégiscsak idetéved, s hátha lesz véleménye arról, amit írok. :)

Bedő Andrea: A jó, a rossz és az interaktív tábla

1. változat

Régóta tartunk tanfolyamokat az interaktív tábla módszertanáról, a pedagógusok gyakran kérdezik, hogy melyik a jó tábla és melyik a rossz tábla...szerintem nincsen jó tábla és rossz tábla, interaktív tábla van, mellyel a pedagógus által tervezett interakciókat meg lehet valósítani.  A táblaszoftverek, azaz az egyes táblákhoz készült szoftverek tudása azonban más és más. Mindenki a saját iskolájára vetítve tudja megállapítani, hogy számukra melyik a jó tábla és melyik a kevésbé jó.... Nekem mindegy lenne, akármilyen interaktív tábla elé állítanának, nagyon jó interakciókat tudnék kialakítani a tanteremben, és a pedagógusok legtöbbje így van ezzel. MErt a módszeren van a lényeg. A többi csak kényelmi szolgáltatás...

A konferencián a pedagógusok pedig a kiállítóknál megtekinthették, megfoghatták az egyes táblákat, tájékozódhattak a szoftverek tudásáról, s nem utolsósorban az árakról is...

2. változat

A médiában gyakran olvashatjuk a következőket:

Jó, hogy lesz interaktív tábla az iskolákban, mert az segíti a diákokat.

Rossz, hogy lesz interaktív tábla, mert azt az összeget, amit az Európai Uniós pénzekből erre költenek, másra kellene kölkteni, például beázások, stb...

A véleményem a dologgal kapcsolatban, hogy nem összemérhető dolgokat ne mérjünk össze. Amikor a diákok tudásáról, tanulmányairól van szó, akkor ne hasonlítsuk össze mindezt azzal, hogy milyen az iksolájuk külcsíne. Persze szegények az iskolák, az intézményeink, de pont ezért kell megadni a lehetőséget azoknak a diákoknak is, akik hátrányos helyeztben vannak, olyan részén élnek az országnak, ahol nem jut mindenre, amire szeretnénk, hogy jusson.Lehessen nekik is interaktív táblájuk, s ne hangzatos médiacímek miatt hozzanak döntéseket felelős politikusok. Az eszköz hatékonyságát, motiválóerejét tekintsük meg, amikor erről tárgyalunk.

3. változat

A Jó diák, a rossz diák és az interaktív tábla. Véleményem szerint nincs rossz diák, az a diák van, aki nem kellően motivált, akinek nincs kedve tanulni, aki nem készül órára, mert unja a tananyagot, az iskolát, hogy készülnie kell, stb. Mindenki ismer ilyen típust.

Ha ennek a diáknak a pedagógusa készít egy interaktív tananyagaot, vagy pont a diákkal készíttet, ez a diák kinyílik, élvezi, hogy csinálhat valamit, manipulációt hajthat végre, felfedezve tanulhat, s máris motiváltá válik, ezáltal pedig egyre izgalmasabb tananyagok válnak elsajátíthatóvá számára. :)

Marcel Proust mondta egyszer: "A valódi felfedezés nem abban áll, hogy új területeket találunk, hanem hogy új szemmel nézzük az ismert világot.."

 Az előadáson elhangzott egy példa, hogyan lehet egy statikus digitális fényképezővel készült képet interaktívvá tenni az osztállyal, hogyan lehet belőle egy gondolattal tovább lépni, s hogyan lehet csoportmunkát készíteni a segítségével.

Mindezek után a konferencia szekcióinak bemutatása következett, illetve a konferencia további programját: előadásokat, alkotóműhelyeket, stb....részletezte az előadó.

Itt a honlapon teret adunk a konferencia szekcióinak a bemutatkozására.

A plenáris teljes előadása letölthető a http://e-tanarikar.hu oldalról.