Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Pedagógusok és a Facebook

2011.10.22

A VI. Interaktív Tábla Konferencián és Módszertani Börzén volt 45 percem, hogy a Facebookról beszéljek. Mivel több oldalt működtetek a Facebookon, és elég sok időt töltök online, sok tapasztalat gyűlt bennem össze az évek folytán. Régebben az interaktív táblás tanfolyamokon meg szoktam kérdezni, hogy ki van fent a Facebookon, s ilyenkor egy-két kéz emelkedett csak magasba. A mostani előadásomon ez az arány már megfordult. Egy-két kéz nem emelkedett már csak a magasba. Nincsenek kétségeim, az előadásra azok jöttek, akiket érdekelt a téma, de a Facebook magyarországi elterjedtsége nem kerülte ki a pedagógustársadalmat sem, egyre többen jelen vannak ezen a közösségi oldalon, persze inkább csak magánszemélyként semmint pedagógusként módszertanba beemelve ennek a közösségi oldalnak a használatát. 

A konferencián azonban találkoztam Facebookos jó gyakorlattal, egy másik előadás keretében. Erről később majd készítünk egy interjút, de aki nem bírja ki addig, az ISZE pályázatának a győzteséről van szó, s az Ember tragédiáját dolgozta fel a Facebook segítségével. Veszelszkiné Huszárik Ildikó pályázata

De ne szaladjunk ennyire előre, azt hiszem az átlag középiskolai irodalomtanár nem tart még itt. S nem is kell, hogy tartson, csak, ha szeretne majd. Azonban a Facebookot megismerni mindenkinek javasolt, egyszerűen azért, mert itt vannak a diákjaink, s jó, ha tudjuk az oldalnak milyen lehetőségei vannak, illetve milyen veszélyei.

Átgondoltam minden korábbi ismeretemet, s nem szerettem volna az előadásomat csak a veszélyekre kihegyezni, hiszen én is ott vagyok, köszönöm szépen semmi gondom. Ugyanakkor számomra ismert a terep, de azt is tapasztaltam, hogy kollégák merő lelkesedésből felteszik gyerekek érdemjegyeit teljes névvel. Szerencsére ezekről a túlkapásokról gyorsan le lehet szokni. Azonban még mindig előfordul, hogy egy egy csoportkép, osztályfotó felkerül. (Akinek kétségei lennének: az Adatvédelmi biztos weboldala.) Aztán láttam a pedagógusok kommentjeit, megnyilvánulásait, olyanokat, melyet "élő" közegben nem biztos, hogy tettek volna, ha egy kollégájuk, diákjuk jelen van. Online azonban mégis. 

Nehéz elválasztani, hiszen körülöttünk mindenki kommunikál, vicceset, kevésbé vicceset, aztán ezeket kedvelik, lájkolják, miért ne lehetne mindezt nekünk is? Hol a határ a pedagógusszerep és az online felület tere között?Néhány államban megtiltották, hogy pedagógus és diákja között kapcsolat, ismeretség legyen a Facebookon, és más közösségi oldalakon. De biztos-e, hogy a tiltás a megoldás? 

Mindezt végiggondolva úgy építettem fel a 45 percet, hogy először fél órában egy kissé provokatív előadást tartottam, majd az utolsó 15 percben a jelen lévő pedagógusokat saját tapasztalataikról kérdeztem. 

Bedő Andrea - Pedagógusok és a Facebook

Mielőtt az elődásomat megnéznétek, egy videó, amit ott nem vetítettem le, de itt online megtehetek, mert akkor tekertek bele, állítjátok le, amikor csak akarjátok. A Piroska és a farkas meséje közösségi médiásítva. 

S most lássuk az előadás prezentációját, melyet két fő blokkra osztottam, megtörtént kommunikációs szituációk kivetítése, minősítés nélkül, a közönség maga minősítette azokat, majd néhány jó gyakorlat bemutatása, olyan oldalak, melyek segítenek a pedagógusoknakahol linkeket ajánlunk egymásnak, ahol párbeszédek zajlanak, ahol adott témában segítséget kaphatunk. Az előadás anyagába ezeknek az oldalaknak a linkjét beillesztettem, illetve egy olyan csoportképet is odatettem, ahol pl. a GPS használata az oktatásban a téma. Akinek van kedve szervezhet más témában csoportokat, szívesen megjelenítjük itt, ha nem lokális csak, hanem közérdeklődésre számot tarthat.   

Azóta megismertem egy újabb karikatúrát a Facebook adatvédelmi beállításairól, mely szintén nagyon találó:

"Ahol azt mondja, automatikusan megosztom a személyes adataimat személyiség lopókkal, szexuális zaklatókkal és az összes pszichotikus exemmel, na onnan ki kéne venned a pipát!"

Facebook adatvédelmi beállítása

Forrás: http://www.shoeboxblog.com 

Tehát, ahogy én kimásoltam a Facebookról a képeket, hozzászólásokat, kommenteket, az előadásomhoz, úgy bárki megteheti. S használhatja fel egyéni céljaira. Szerencsére nekem, "csak" annyi célom volt, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy a pedagógus a Facebookon is pedagógus marad. Ugye?