Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Volt egyszer egy konferencia... 1.rész

2010.11.08

Október elején került megrendezésre az V. Országos Interaktív Tábla Konferencia. Minden évben nagy érdeklődés kíséri azokat a szekciókat, ahol a táblákat rendszeresen használó pedagógusok beszélnek tapasztalataikról, megmutatják az órákra készített tananyagaikat. Az idei évben a "Kreatív hétköznapok" szekciók előadói különböző típusú táblákon, különböző tantárgyakból, különböző korosztály számára tartott óráik tapasztalatait mutatták be.
Egy cikksorozattal igyekszünk pótolni az élményt azok számára, akik lemaradtak az idei konferenciáról, s egyben kedvet is csinálni a jövő évihez!
Az első cikkben Novákné Nagy Márta tanítónő előadásáról olvashatunk.

Alsós tananyagok - interaktív táblával

 

Az október elején megrendezett Országos Interaktív Tábla Konferencián most először nem csak, mint látogató, hanem mint előadó is részt vehettem. A felkérés arra szólt, mutassam meg az érdeklődőknek, hogyan tudom hasznosítani tanítói munkám során az interaktív táblát.

 

Kép

 Öt évvel ezelőtt iskolánk részt vett a HEFOP 3.1.3. pályázaton, ennek keretében jutottam egy MIMIO eszközhöz, melyet az osztályban lévő fehér táblán azóta is használok. Sajnos a HEFOP továbbképzések során kifejezetten a táblához való „használati utasítás”-t nem kaptam, így magam ismerkedtem a szoftverrel. A tudásom még kevés volt ugyan, de a lelkesedésem elég volt hozzá, hogy nem kevés idő ráfordításával ugyan, de apránként megismerkedtem a szoftver nyújtotta lehetőségekkel. Azóta már a harmadik szoftververziót használom. Tapasztalatom szerint a fejlesztések során mind a szerkesztés, mind a felhasználás kényelmes, hasznos funkciókkal bővült.
Az első időszakban a legegyszerűbb feladattípusokat használtam. A szövegdobozba gépelt szavak, mondatok összekötős, aláhúzós feladatai mellett a „Fogd és vidd” technikát alkalmaztam leginkább.
A „Varázsdoboz” készítésének megtanulása után viszont számtalan feladattípusban és tantárgynál használtam az új tudományom. Ez a technika az ellentétes színek használatára épül, és számtalan lehetőséget rejt magában.
Előadásomban több példát is mutattam erre a matematikai feladatok ellenőrzésétől kezdve, a j-s szavak csoportosításáig.

Kép

A táblaszoftver fejlesztései során bekerülő újdonságokkal, a bővülő galéria elemek, flash animációk felhasználásával még változatosabbá tehettem egy-egy feladatsoromat. Például a nyelvtan órák visszatérő feladatait, mint a tollbamondás, másolás, betűrendbe szedés, stb a gyerekek számára sokkal izgalmasabbá tehettem, ha ők dönthették el a feladatok sorrendjét egy „Szerencsekerék”-kel. De még az egyszerű másolási feladatot is felturbóztuk azzal, hogy nem én szabtam meg a másolás idejét, hanem egy dobókockával ők maguk guríthatták ki, hány percig tart az aznapi tréning. Aztán beállítottuk a stopperórát (szintén galéria elem), és kezdődhetett a munka!
Szeretném felhívni a Mimio eszközt használók figyelmét a www.mimioconnect.com internetes oldalra, ami a „mimiósok” kincsesbányája!  Regisztrált felhasználók rengeteg feltöltött anyagot találnak, melyek ötletet adhatnak a saját készítésű tananyag megvalósításához, azon kívül számtalan elemmel bővíthető innen a galéria is!
Az oldal angol nyelvű ugyan, de könnyen használható! Létrehoztam egy csoportot „MIMIO Magyarország” néven, ahová szeretettel várom a csatlakozókat! Itt egy helyen gyűjthetjük a magyar nyelvű feltöltéseket. Bízom abban, hogy egyre többen regisztrálnak és töltenek fel magyar nyelvű anyagokat, így remélhetőleg hamarosan az oldal magyar nyelven is elérhető lesz!

Kép

 

 Linkek használatával bármilyen internetes oldalt, zenét, vagy videót is beilleszthetünk egy-egy oldalra, és közösen böngészhetünk az órán, vagy játszhatunk internetről elérhető fejlesztő játékokat. Ugyanígy, linkek használatával akár a saját feladatsorunkban is könnyen tudunk navigálni egyik oldalról a másikra. Gyakran használom ki ezt a lehetőséget. Ezt alkalmaztam például, amikor egy harmadik osztályos olvasás órára, a történelmi olvasmányok után „Széf” játékot készítettem az olvasottak játékos elmélyítésére. Ugyanezt a módszert alkalmaztam a mostani kis elsőseimnek készült feladatsornál, amelyben minden magánhangzóhoz egy olyan oldalt készítettem, mely az adott hangot keresi a képek neveiben. 
Nem csak a tanítási órákon, szabadidőben is nagyon sokszor „játszunk” az interaktív táblával. Készítettem már gyerekeknek való Sudoku-t, társasjátékot, puzzle-t, memória játékot. Ezek a játékok persze nem öncélúak, hiszen játék közben számukra észrevétlenül fejlesztjük a logikai gondolkodásukat, a memóriájukat és a társaikkal való együttműködésüket!

Ha valakinek felkeltettem az érdeklődését, az előadásom teljes anyagát megtalálja, és regisztrál felhasználóként le is töltheti a következő linkről:

http://www.etanarikar.hu/eload_kat_list.php?cid=39&p1=1

 

Novákné Nagy Márta tanító

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.