Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Volt egyszer egy konferencia... 2.rész

2010.11.09

A sorozat második részében az V. Országos Interaktív Tábla Konferencia "Kreatív hétköznapok" szekció nyitó előadásáról olvashatunk. A cikk tanfolyamok és óralátogatások tapasztalataira épül, gyakorlati tanácsokkal fűszerezve. A fájl ugyan mérete miatt nem letölthető, de a benne szereplő feladatok, változó módon ugyan, de a legtöbb táblatípuson reprodukálhatóak.

Csillogás és (vagy) hatékonyság

 

 Bevezető

Az utóbbi időben, az internetről letölthető mintafeladatok egy részén érdekes közös tulajdonság tűnt fel számomra, ez pedig a külsőségek előtérbe helyezése, sokszor akár a tartalom rovására is. Ezért választottam a szekciónak a Kreatív hétköznapok, az előadásomnak a Csillogás és (vagy) hatékonyság címet.

Technikai kihívások és a hatékonyság

Az első feladatomban felismerésre váró képek voltak melyek kattintásra eltűnnek, és alattuk láthatóvá vált a megoldás. A második, ugyanez a feladat, de a képeket manuálisan lehúzhatjuk az alattuk lévő feliratokról. Ez szinte bármilyen tantárgy esetében lehet egy egyszerű ellenőrzés. Nézzük pedagógiai szempontból. Melyik hatékonyabb? Az első esetben roppant látványos a kattintásra való eltüntetés, mint technikai megoldás. Több időt is jelent a feladat létrehozása. Mégis a szekcióban jelenlévők többsége az egyszerűbb megoldás mellett voksolt, hiszen ott a feladat megoldása után a kép és a szöveg egymás mellett látható, így a tanulókban is rögzül a látvány, így a rögzítés eredményesebb. A feladat során kiemeltem még, hogy egyre gyakrabban előfordulnak „díszítő elemek”, melyek a tartalom szempontjából felesleges objektumok, melyek zavarhatják a feladat érthetőségét.

Csillogás (és) vagy hatékonyság

A következő példa egy egyszerű felvetés.

Nézzünk meg pár rajzfilmet, és döntsük el, melyik lehet hatékonyabb az oktatásban.

Kép

Vajon összehasonlítható egymással Menő Manó, a Vízipók, vagy Ludas Matyi? Kötve hiszem. A szekció hallgatósága is azt válaszolta kérdésemre, hogy az adott témától, tantárgytól, korosztálytól függ a választás. Részemről mindhármat kedvelem, de például osztályfőnöki órákra, szinte bármely korosztály számára az igen hatékony, de csillogónak cseppet sem mondható Menő Manó-t javasolnám. Rövidségük miatt könnyen felhasználhatóak, lényegre törő mondanivalóikkal tanulságos vitákat generálhatunk.

Ez a kérdés akkor merült fel bennem, mikor az utóbbi évben kiírásra került pályázatok győztes munkáit néztem. A legtöbb esetben külön kategóriák nélkül, vagyis óvodapedagógusoktól a középiskolai tanárokig egy mezőnyben indulhattak a résztvevők. Felmerül a kérdés, hogy mennyire lehet összehasonlítani Jancsi és Juliskát az elektrolitos disszociációval? Vagyis pedagógiailag nem keveredik-e néhol a látvány a hatékonysággal?

A pályamunkák nagy része hatalmas hangsúlyt fektet a dizájnra, már ahol a lehetőség adott. Ezt a tantárgy maga is nagymértékben befolyásolja. A győztesek a legtöbb esetben az alsó tagozaton tanító pedagógusok közül kerülnek ki. Félreértés ne essék, elismerem és nagyra becsülöm a tanítók kreativitását, de valljuk be, a lehetőségeik merőben mások, mit a középiskolai tanároké. Egy középiskolai fizika, matematika óra, illetve tananyag esetenként jóval kevésbé látványos, ámde nem összehasonlítható egy alsós órával, vagy tananyaggal.

Gyorsaság, egyszerűség, hatékonyság

Nézzünk pár példát gyorsan előállítható, de mégis ötletes feladatokból. Az Inspire filmlejátszója lehetőséget ad filmekből pillanatképek fotózására. Ez a lehetőség adott az Interwrite szoftverben is, régebben a SMART Notebook is tudta, de sajnos a frissítések során eltűnt a funkció.

Kép

Az előadás során feltett kérdésemre a jelenlévő pedagógusok sorolták a számtalan lehetőséget, hogy milyen feladatokat készíthetünk ezzel a végtelenül egyszerű alkalmazással. Gondolkodhatunk sorba rendezéses feladatokban, de magyar órán akár csoportmunkában is kiadhatjuk egyéni történetek alkotására az egyes fázisokat, vagy például egy kémiai folyamatnál meg pontosan meg kell határozni, hogy milyen folyamat játszódik az adott pillanatban, és még folytathatnám.

Sok interaktív táblát használó pedagógus alkalmazza a puzzle különböző lehetőségeit. Egy képet sokféle módon darabolhatunk, de annál egyszerűbb megoldást, melyet pár hónapja a Promethean Planet oldalán találtam, magam sem ismerek. Letölthető egy egyszerű kis alkalmazás, a jigflip.exe, mely telepítést sem igényel.

Kép

Bármely képet egyszerű „drag and drop” (fogd és húzd) technikával behelyezünk az alkalmazásba, és egy kattintással a gépünkre telepített alkalmazásban (ActivStudio3-ban és Inspire-ben is egyaránt működik) nyílik meg a 12 vagy 48 darabból álló elkészített puzzle.

KépKép

A puzzle készítésnél is egyszerűbb és szintén több tárgynál kihasználható alkalmazás az áttetszővé tétel. Két egymásra helyezett kép szükséges hozzá. Alkalmazhatjuk hasonló képeken (azonos helyszín eltérő időben), vagy egyszerűen „mögé nézhetünk” a dolgoknak. Látványossá teszi, vagy nyomatékosítja a magyarázatot, és a képeken kívül semmilyen előkészületre nincs szükségünk.

Kép

Schlotter Judit

Folytatás következik...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.