Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Volt egyszer egy konferencia... 4.rész

2010.11.26

Elérkeztünk sorozatunk 4. részéhez, melyben az V. Országos Interaktív Tábla Konferencia "Kreatív hétköznapok" szekciójából Szederné Tóth Zsuzsa előadásáról olvashatunk. Zsuzsa SMART táblát használ, és az ének-zene tanításának sokszínű lehetőségeit mutatja be.

2008-ban ismerkedtem meg az interaktív táblával, és azóta matematika- kémia; ének- zene órákon egyaránt használom. Úgy gondolom, hogy a speciális mellett létezik univerzális ötlet, amit nem csak egy tantárgyban lehet alkalmazni. Mivel már több, mint harminc éve tanítok, bátran biztatok mindenkit, alkalmazza az interaktív táblát az oktatásban. Örömmel fogja tapasztalni a diákok lelkesedését. Ugyanakkor a régi módszereinket modernizálva: új köntösbe bújtatva használhatjuk, illetve párhuzamosan alkalmazhatjuk mindkettőt.

Több pályázaton vettem sikerrel részt interaktív tananyagjaimmal, amit ének- zenéből készítettem a SMART táblához tartozó Notebook szoftverben. Ezek az internetről letölthetőek. Nagy örömmel készültem arra, hogy beszéljek a „Kreatív hétköznapok” keretében a 21. század ének- zene oktatásáról. Azoknak, akik nem tudtak részt venni ezen, képes beszámolót láthatnak a következő linken: http://www.e-tanarikar.hu/eload_kat_list.php?cid=39&p1=1

Miért pont az ének- zene? Kodály országában ez a tantárgy az utóbbi időben elég háttérbe szorult. Nagyon lecsökkent az óraszám általános és középiskolában is, és többen csak legyintenek: á, csak ének! Ugyanakkor kutatások bizonyítják, mennyi mindent fejleszthetünk zenei tevékenykedtetéssel, és külföldről a mai napig érkeznek pedagógusok a Kodály-módszer tanulmányozására! Célom tehát, hogy ezt a kevés órát használjuk ki ideálisan, szerettessük meg a magyar népzenét, és alakítsuk ki az érdeklődést a klasszikus zene iránt.

A hangulatteremtő és koncentrációfejlesztő motiválást biztosíthatjuk pl.: egy „Most figyelj” ppt-vel, aminek az ötletét a http://www.tanariotlettar.hu/ oldalon találtam. Ennek az a lényege, hogy néhány perc megfigyelés után feltesszük a kérdéseinket, amire mindenki egyedül és írásban válaszol, majd ellenőrizzük a megoldásokat.

 

KépKép

 A felelésre, vagy gyakorlásra szánt dalok érdekesebbek lesznek, ha egy dobókockával kell kidobni.  De ha egy társasjátékot készítünk, akkor a csoportok nem a hatos szám kidobásával döntik el kié a kezdés lehetősége, hanem egy éneklési lehetőséggel.

Kép

Nézzünk most részletesebben egy hagyományos és egy modern szavazást. Alkalmazhatjuk csoportban, vagy egyénileg is. Adva van a SMART Response, ami egy interaktív feleltető- és szavazórendszer. Ehhez nem találtam magyar nyelvű használati utasítást, ezért elkészítettem. Sok más hasznos ötlet mellett ez is megtalálható az egyik szakmai blogomban: http://blog.sulinet.hu/szetozsu. Ideális esetben vannak klikkereink, vagyis szavazóegységeink, de ha nincsenek, akkor is tudunk kérdéseket szerkeszteni a szoftverrel. Ekkor a tanulók kézfelnyújtással, vagy írásban válaszolhatnak. Még érdekesebb, ha csoportokban egy piros- zöld tárcsával nyilvánítanak véleményt a tanulók. Ez egy nagyon olcsón előállítható szavazórendszer, légycsapóból és laminált színes papírból készült. A kombinálás lehetősége is adott. Amennyiben az osztálylétszám engedi, két csoportban dolgozhatunk: Az egyik csoport a táblánál ad választ, a másik csoport pedig a tárcsa felemelésével vagy egyetért a válasszal, vagy nem.

KépKép

A SMART galériája, különösen a Lesson Activity Toolkit 2.0 rengeteg lehetőséget ad arra, hogy változatos órát tartsunk. Mindenki saját ötleteit is megvalósítva gyakoroltathatja a hangszerismeretet, a zeneszerzők arcképeinek felismerését, a műveiket, stb..

Készíthetünk laminált dominókat, de akár ezzel párhuzamosan interaktív táblán is megvalósíthatjuk mindezt. Tudunk „Legyen Ön is milliomos” típusú, vagy memóriajátékokat előállítani. Látva a diákok aktivitását, remélem egyre több pedagógus kedvet érez az eszköz használatához!

Az előbb már említett szakmai blogom mellett megszületett egy másik is, amelyet szintén nem csak ének- zene szakosoknak ajánlok:

https://sites.google.com/site/iktenekzeneora -hiszen itt is olyan segítséget is adok, amit nem csak ebben a tárgyban hasznosítható. Természetesen a kidolgozott témák elsősorban a zeneoktatáshoz kapcsolódnak.

Egy-egy ilyen óra nem múlhat el éneklés, vagy zenehallgatás nélkül. Ha egy tananyagrész végére érünk, készíthetünk egy olyan társasjátékot, amellyel csoportok játszanak az interaktív táblán, és ahol a játékmezők feladatai között lehet zenefelismerés, vagy a tanult dalok eléneklése, de zeneelméleti és zenetörténeti kérdéseket is beilleszthetünk.

Végül megemlítem azt a nemzetközi oldalt, ahol más tantárgyakhoz is találunk ötleteket és letölthető notebook fájlokat: http://exchange.smarttech.com.

Szederné Tóth Zsuzsa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.