Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az interaktív tábla tanfolyam minőségéről

2009.06.27

Arra a kérédsre, hogy a jelenleg piacon lévő több, mint harminc akkreditált tanfolyam közül melyik jó, melyik nem, nincs felelősséggel nyilatkozó ember, aki pontos választ tudna adni. Azonban itt az ideje, hogy kicsit beszéljünk a tanfolyamokról, adjunk egy kis támpontot, segítséget a pedagógusoknak, hogyan válasszanak, illetve milyen tanfolyamok közül választhatnak.

Írom mindezt úgy, hogy több tanfolyamnak a felépítésében közreműködtem, tehát nyilvánvaló az elfogultságom. Azonban ez az írás nem marketing jelleggel született, hanem pedagógusokkal folytatott beszélgetések során a több csalódott pedagógus által megfogalmazott igény következtében érzem szükségesnek, hogy erről is beszéljünk itt e felületen is.

Mondhatni, hogy elég sok interaktív táblás tanfolyamot tartottunk már, melyeknek elsősorban az volt a célja, hogy a pedagógusokat, akiket majd a 30 órás tanfolyam elvégzése után magukra hagyunk, olyan alapokkal lássunk el, hogy később önállóan is bátran használják a táblát a mindennapi gyakorlatukban.
Fontos volt számunkra, hogy a pedagógusok további fejlődése önállóan megtörténhessen kollégáik segítségével, inspirációjával, illetve a gyerekek tanórai közreműködésével, s ezáltal a diákok érdeklődését fenntartva az együtt tanulás örömét tanárként is élvezzék.
Érdekes volt látni tanfolyam közben a pedagógusokat, hogy a 30 órás tréning jellegű tanfolyamok után kiben, milyen folyamatok játszódtak le. Ugyanakkor az is megfigyelhetővé vált, hogy ennek az eszköznek a bekerülése a pedagógiai rendszerbe az idők folyamán milyen változásokat generált. Ugyanis a pedagógusok mostanában már tudják, hogy mi az az interaktív tábla, nem elég nekik csak az alapokat adni, az igényszintjük megnőtt, már sokkal többet várnak. Azonban az alapokkal mégiscsak foglalkozni kell, mert nagyon sok téves képzettel rendelkeznek a tanfolyamra érkezők.
Minden tanfolyamnak, akár az, ahol mi tanítunk, akár azoknak a tanfolyamoknak ahol csak érintőlegesen szerepel az interaktív tábla az alapkérdése kell, hogy legyen, hogy miben különbözik az interaktív táblás óra a projektoros vetítéssel segített órától.
Ha a tanfolyam végén a hallgatók erre az egyszerű kérdésre nem tudnak választ adni, akkor a tanfolyam nem érte el a célját (már ami az interaktív táblákhoz kötődő része volt).
Ugyancsak fontos tisztázni, hogy az interaktív táblás órákhoz nem a tábla szoftverét szükséges megtanulni 30 órában. Hiszen ez megint nem érne semmit. A mai pedagógusok már rendelkeznek olyan informatikai alapokkal, hogy egy táblaszoftveren való eligazodás ennél sokkal gyorsabb ütemben tanítható. A begyakoroltatás, elmélyítés már nem a tanfolyam dolga. Hogy önállóan tudja használni, az igen, de nem feladat egy ilyen tanfolyamon minden részfunkció bemutatása – gondoljunk csak a mindent tudó telefonokra. Minden funkcióját kihasználjuk? Nem, csak amire szükségünk van. Így van ez az interaktív tábla szoftvereivel is. S az igényünk egyre nőni fog, de ez a használat során történik, a gyakorlati szakaszba lépve.
Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy egy megfelelően választott célszoftver esetén a pedagógus egyáltalán nem fogja használni a tábla szoftverének lehetőségeit, hanem csak az általa választott szoftvert használva tart igen kiváló interaktív táblás órákat. Ilyenkor a tábla szerepe bemeneti perifériává változik, s a fizikális lehetőségeit használja ki a pedagógus. Mert csak ezekre van szüksége.
Tehát minden tanfolyamnak a része a megfelelő szemlélet kialakítása. S ez a szemlélet bizony más, mint a megszokott digitális anyagok alkalmazása!
Egy volt kollégámmal találkoztam nemrégiben egy konferencián. Magyar szakos, s a következőt kérte: „Könyörgöm Andi, mondjátok el a magyartanároknak, hogy nem kell mindig mindennek csillognia, villognia, már maga az is nagyon fontos, hogy a szövegekhez a táblán hozzáférünk!”
Hát most jól elmondtam mindenkinek, s remélem, néhány magyar szakos tanár is olvassa, valamint továbbadja ezt a „titkot” minden kollégájának!
A lényeg tehát az egyszerűségen van. Minél bonyolultabb dolgokat próbálunk ki tanítványainkkal, annál nehezebben lesz követhető MINDEN tanuló által.
A csillogó villogó flashek csak addig hasznosak, amíg segítik az oktatást, hiszen, ha „túlautomatizálunk” mindent a diákoknak már nem kell gondolkodniuk, minek, hiszen ha rossz helyre húz valamit, úgyis elugrik onnan. Ez pedig nem éppen hatékony a megtanítás folyamatában (kivéve az önálló tanulásra szánt anyagok, ahol nincs ott a pedagógus, hogy kontrolláljon).
Gondoljunk csak bele, mennyire nem életszerű a hibánkkal való azonnali szembesülés, minket sem figyelmeztet senki rögtön, ha hibázunk. Hibákat követünk el, észre sem vesszük, majd annak következtében történnek más dolgok, melyeket megpróbálunk értelmezni, s rájövünk, hogy valahol valaki hibázott, elkezdjük a hibát keresni, hogy hol is a hiba. De ezt csak visszamenőlegesen tudjuk megtenni. S bizony vannak javítható, és nem javítható hibák. Ne akarjunk mindent megoldani a diák helyett, hagyjuk hibázni őket, s segítsük neki megtalálni a hibáikat. Ez szerencsére az interaktív táblák szoftverének visszavonás funkciójával jól támogatható.
Javaslom elolvasni egy kedves kollégánk Palócz István írását: Legyen öröm a tanulás!
Úgy tűnik mintha kissé elkanyarodtam volna a tanfolyamoktól, pedig a fenti soroknál is arról beszéltem, hogy milyen szemlélet várható el egy jó tanfolyamtól. Ugyanis az interaktív táblás tanfolyamok szaporodnak és lehet róluk mindenfélét hallani. 
Érdemes utána érdeklődni, hogyha szavazórendszerről is szó van a tanfolyamon, az milyen súllyal szerepel, csak ízelítőt kapunk belőle, vagy a főhangsúly a szavazóegységeken van. Kicsit sem mindegy, ha a szavazóegységek használata érdekel minket a legjobban. Egy ízelítő után biztosan hiányérzetünk támad ebben az esetben.
Az akkreditált tanfolyamok listájából kigyűjtöttem a jelenleg elérhető interaktív táblás tanfolyamokat, ezek itt megtekinthetők az akkreditációs számokkal együtt, illetve a tanfolyam indító cég, intézmény neve, és az, hogy hol lehet érdeklődni. 
Forrásuk, bővebb adataik (pl. telefonszám) és a folyamatosan frissülő HIVATALOS információk a tanfolyamokról itt érhetők el, hiszen csak a cikk megírásának állapotáról tudok beszámolni: http://www.oh.gov.hu/main.php?folderID=3515&objectID=5007354
Érdemes megnézni, hogy milyent választunk, hisz a 30 óra nagyon értékes idő ahhoz, hogy ne azt kapjuk, amire szükségünk van a továbblépéshez. Utólag már semmit nem lehet csinálni, előre viszont lehet tájékozódni!

 A táblázatomban azért nem a telefonszám szerepel, mert jobb az ilyesmit e-mailen kezdeni. ;)

 A program címe  Tanfolyam indítója  Érdeklődni  e-mail cím, ahová írni kell

„Első lépések” – Interaktív tábla használata a pedagógiai munkában

OKM-31332007

Független Pedagógiai Intézet Lázár Andrea andrea.lazar@fupi.hu

Pedagógus-továbbképzés az interaktív tábla használatának elsajátítására

OKM-3322008

Főnix-Füred Tanácsadó és Szolgáltató Bt. Brzezansky György fonixfured@gmail.com

Az interaktív tábla használata: interaktív módszerek a tanítók és tanulók kompetenciafejlesztésében

OKM-3422008

Apáczai Kiadó és Könyvterjesztő Kft. Almási Judit almasi.judit@apaczai.hu

Interaktív tábla-interaktív módszerek a pedagógusok és tanulók kompetencia fejlesztésében

OKM-3872007

Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete Schlotter Judit isze@isze.hu

Interaktív tábla az oktatásban

OKM-3642007

Elhivatottság - Tankönyv és Taneszköz Kutató és Fejlesztő Intézet Pethő Balázs petho.balazs@commitment.hu

Az Első Magyar Digitális Tananyagbázis adatbázisának kezelése és felhasználása a tanítás-tanulás folyamatában interaktív táblán az 1-12. évfolyamon

OKM-3492007

KRON Kereskedelmi Betéti Társaság Remete Lajos kronbt@enternet.hu

 Az interaktív táblák használata, felépítése és alkalmazása a tanítási-tanulási folyamatban

OKM-3822008

Prekog Alfa Szolgáltató és Tanácsadó Kft. Tarcsa Zoltán tarcsa.prekog@chello.hu

Interaktív tábla és szavazórendszerek használata az oktatásban

OKM-3692008

 Elhivatottság - Tankönyv és Taneszköz Kutató és Fejlesztő Intézet Pethő Balázs kepzes@tankonyvkutato.hu

Az interaktív tábla alkalmazása a kompetencia alapú oktatásban - iskolai szakasz és/vagy műveltségi terület szerint differenciálva

OKM-3552008

MIOK Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet Répás Ildikó ildiko.repas@mioktat.hu

Interaktív tábla a tanórán

OKM-2332008

STIEFEL EUROCART Térképkiadó és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság Tóth Magdolna toth_magdolna@stiefel.hu

Tanítás és mérés-értékelés az interaktív táblán, kész interaktív tananyag használata, tananyagfejlesztés

OKM-3802008

Balázs-Diák Kft. Nagy Kálmán interaktív@taneszkoz.hu

Interaktív tábla használata a pedagógusok és a tanulók kompetenciafejlesztésében - Reál és humán tantárgyak megközelítésében (résztvevők érdeklődési körétől függően)

OKM-31572008

Okker Oktatási, Kiadó és Kereskedelmi Zrt. Kovács Mária kovacs.maria@okker.hu

Az interaktív tábla használata: interaktív módszerek a pedagógusok és a tanulók kompetenciafejlesztésében

OKM-31662008

Apáczai Kiadó és Könyvterjesztő Kft. Almási Judit almasi.judit@apaczai.hu

Ne csak a tábla legyen aktív! - Az interaktív tábla alkalmazása a kompetencia alapú középfokú oktatásban

OKM-31512008

Magyarországi Németek  Általános Művelődési Központja Sipos János siposbaja@gmail.com

Kompetencia alapú oktatás segítése interaktív táblával és multimédiás tananyagkészítővel

OKM-22632007

"Tevan" Alapítvány Szántóné Tevan Ildikó info@tevan-alapitvany.hu

Az interaktív tábla alkalmazása a kompetencia alapú oktatásban - iskolai szakasz és/vagy műveltségi terület szerint differenciálva

OKM-2622008

Magyarországi Németek  Általános Művelődési Központja Sipos János siposbaja@gmail.com

Egyéni interaktív tartalomkészítés - interaktív tábla, animációk, grafikai megoldások

OKM-31412008

2F informatikai, Idegennyelvi Iskola és Számítástechnikai Kereskedelmi Szolgáltató Kft. Békésiné Szikora Mária maria.szikora@invitel.hu

 Interaktív tábla használat számítástechnikai alapismeretekkel

OKM-31422008

2F informatikai, Idegennyelvi Iskola és Számítástechnikai Kereskedelmi Szolgáltató Kft. Békésiné Szikora Mária maria.szikora@invitel.hu

Az interaktív tábla használata a kompetencia alapú oktatásban, alkalmazások használata és alkalmazásfejlesztési lehetőségek

OKM-31432008

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet, Pedagógiai Szakmai és Szakszolgálat Szabó Győzőné  info@szolnok-ped.sulinet.hu

Humán tantárgyi tartalmak hatékony felhasználása interaktív táblán a kompetenciaalapú oktatás segítésére szavazóegységek használatával

OKM-31372008

Műszaki Könyvkiadó Kft. Tóth Gyuláné (Müller Anna)  muller.anna@muszakikiado.hu

Matematikai tartalmak hatékony felhasználása interaktív táblán, illetve szavazóegységek használatával a kompetencia alapú oktatás segítésére

OKM-31382008

Műszaki Könyvkiadó Kft. Tóth Gyuláné (Müller Anna) muller.anna@muszakikiado.hu

Az interaktív táblák használata, felépítése és alkalmazása a tanítási-tanulási folyamatban

OKM-2552008

Terézvárosi Kereskedelmi Szakközépiskola és Szakiskola Kónyáné Kecskés Ildikó konyanekecskes@freemail.hu

Kompetencia fejlesztés interaktív tábla használatával az óvodában és iskolában 

OKM-31262008

Qual-Info-Trade Bt Körtvélyesi Ildikó kortvi@freemail.hu

Mérés-értékelés hatékonyságának növelése interaktív tábla és szavazó rendszer használatával

OKM-31712008

Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete Juhász Gizella isze@isze.hu

Interaktív táblával segített, kompetencia alapú földrajz tanítás

OKM-4282009

Elhivatottság - Tankönyv és Taneszköz Kutató és Fejlesztő Intézet Pethő Balázs kepzes@tankonyvkutato.hu

Interaktív tábla használata az oktatásban

OKM-31912008

Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Egységes Gimnáziuma, Általános Iskolája, Óvodája, Pedagógiai Szakszolgálata Czibuláné Arany Szabó Ágnes arany.szabo.agnes@gmail.com

 Az interaktív tábla alkalmazása a kompetencia alapú oktatásban - iskolai szakasz és/vagy műveltségi terület szerint differenciálva

OKM-3552009

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat Megyei Pedagógiai, Közművelődési és Képzési Intézete Palotás Károly karoly.palotas@mpkki.hu

Interaktív tábla az oktatásban

OKM-21002008

Eötvös Pedagógiai Szolgáltató Szilágyi Szilvia eotvos.intezet@gmail.com

Interaktív tábla az oktatásban

OKM-382009

Commitment Pedagógiai Intézet Lénárd Gábor lenard.gabor@commitment.hu

Interaktív tábla az oktatásban

OKM-3222009

OPSZI Országos Pedagógiai Szolgáltató Intézet Ballangó Jánosné janosne.ballango@opszi.hu

Interaktív tábla az oktatásban

OKM-3532009

Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet Balzovicsné Varga Marianna korpi2008@gmail.com

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

re: Még egy tanfolyam

(Bedő Andrea, 2009.08.02 15:56)

Kedves Mariann,
Köszönjük a kiegészítést, ha van a tanfolyamnak egy leírása, linkje, vagy esetleg írnál róla pár gondolatot, esetleg tapasztalatokat, szívesen megjelentetjük itt is a tanfolyami blokkunkban. Én valóban csak azokat a tanfolyamokat tudtam leszűrni, ahol a címben is megjelent az eszköz. De teljesen egyetértünk ez nem feltétele egy jó tanfolyam minőségének. :)
Köszönöm szépen a hozzászólásod.

Rendben

(szangab, 2009.07.29 14:45)

No, akkor ezt újra kiveséztük, Andi...A többit remélem személyesen szeptemberben...
Már szerettem volna, anyagot is küldtem, de hát a Smart az Smart. Mindegy, majd Boronkai Dórának írnék... Jó nyaralást...

Még egy tanfolyam

(Fazekas Marianna, 2009.07.29 14:39)

Kedves Andrea!
Még egy tanfolyamra szeretném felhívni a figyelmedet és a figyelmeteket: A tanítási-tanulási módszerek korszerűsítése - az IKT eszközök használata az oktatásban című 30 órás képzés; a Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet akkreditáltatta. (mpi@hajdu-ped.sulinet.hu)
Engedélyszám: OKM-3 58 2007
A címből egyértelműen nem derül ki, de ez a képzés is elsősorban az interaktívtábla használatát, felhasználásának lehetőségeit próbálja megmutatni, megtanítani (bár ez 30 órában nem lehetséges), gondolatot ébreszteni a résztvevőknek, résztvevőkben.

szerintem ugyanarról beszélünk

(Bedő Andrea, 2009.07.29 09:17)

"A szöveg feltételét tehát alapelőtti állapotnak tekintsük,s ne végcélnak..."
nem is végcél. akkor elég lenne egy projektor. de alap előttinek sem tekintheted. mert hogy alapvetően a pedagógusok a krétás táblával ellátott osztályteremhez szoktak (még), s az interaktív tábla használatát most tanulgatják. Te nagyjából azokra a pedagógusokra gondolsz, akiknél már van tábla, én meg az összes pedagógusra próbálok, akik elég sokan vannak, s nem biztos, hogy tudják pontosan miről is van szó, amikor meghallják ezt az eszköznevet, hogy interaktív tábla. EZ a cikk is azért készült, hogy segítsen tájékozódni.
Teljesen egyetértünk, hogy az interaktív táblát interakciók erősítésére kell használni.
Azonban azt is el kell fogadni, és a kolléga erre utalt, hogy nem kezdheti mindenki flash programozással, hanem szépen apró lépésekkel. Viszont a táblás bemutatók már arról szólnak, hogy milyen fantasztikus plusz dolgokat lehet a táblával megoldani, s egy kezdőnek ez ijesztő lehet. Pedig ott van az az egyszerű lehetőség, hogy HOZZÁFÉR forásokhoz. Azt már gondolom, hogy a szöveg feldolgozással megbírkózik, merthogy diplomája van róla. :) ÉN s a kolléga is pusztán csak arra a kis kezdeti lépésre céloztunk, ami hozzásegíti ahhoz a magyar szakos tanárokat, hogy elkezdjék, megpróbálják, aztán, ha már tartják az interaktív táblát használva is az óráikat, az igények már jönni fognak, s egyszerre csak a kezdőből már profi felhasználó lesz. Kezdetben azonban az is boldogságot okoz, hogy ott adott pillanatban "just in time" hozzáfér órán ahhoz a forráshoz, amit szeretne használni. S bizony ez egy nagyon nagy lépés, mert sok pedagógus életében a krétás tábla után jön az interaktív táblás óra, s lehet a projektoros vetítéssel támogatott órák kimaradtak az életéből. Nincs minden iskola jól felszerelve, viszont lehet, hogy most pályázati lehetőség miatt hozzájutottak interaktív táblához.
Másik: Nyár van, várd meg az őszt. :) Azt mondták, hogy szeretnék ezt a vonalat is erősíteni. A táblahasználat elterjedésével szerintem is szaporodni fognak az ilyen cikkek. Pl. te is írhatnál. ;)

két megjegyzés

(szangab, 2009.07.28 15:57)

Először is elnézést kérek a kolléga úrtól
Elsőként: Ha van tábla a teremben, nyilván nem kell írásvetítő. Pusztán arra kívántam célozni, hogy a szöveg kivetítéséért önmagában nem érdemes táblát használni. Az izgalmas dolgok ugyanis ezután következnek; tehát az, hogy mit lehet kezdeni a szöveggel - merthogy ez a magyartanítás célja.A szöveg feltételét tehát alapelőtti állapotnak tekintsük,s ne végcélnak...
Második: az anyanyelv-pedagógia kezdeményezését ismerem, tisztelem Csákberényi docens asszony kezdeményezését. A kár az, hogy a második szám után már nincs benne interaktívtáblás anyag... Abban nyilván egyetértünk, hogy a használók számának növelése után a cikkek száma is megnő és minőségi változás is bekövetkezik.

nem azt írtam

(Bedő Andrea, 2009.07.27 11:46)

Szia Gábor, ha figyelmesen olvasol láthatod, hogy nem azt írtam, hogy "csak ennyi" a szerepe, sőt az idézett kolléga sem azt mondta, hanem, hogy "már maga az is nagyon fontos". :)
A kolléga amúgy nem hölgy, hanem férfi...de ez szempontunkból mindegy is, csak a pontosság miatt írom.
Tanfolyamokon azt látjuk, tapasztaljuk, hogy a sok csillogás mellett a legkézenfekvőbb dolgok maradnak el, mert a csillogás el tudja vinni félre is a dolgokat. Jó ha az interaktív tábla használatát a pedagógusok komplexitásában látját. Lehet egyszerű dolgokra IS használni, és bonyolultakra IS.
Az írásvetítős részre visszatérve: azt nem értem, hogy miért cipelje be valaki az írásvetítőt a termébe, ha ott van az interaktív tábla, s írja fóliára pl. a Toldi-t, ha az hozzáférhető digitális formátumban megjeleníthető, egy elemzéshez. S ráadásul, ha ugyanazt látja a diák a szöveggyűjteményében, mint a táblán, az sem hátrány az otthoni felidézés szempontjából...Pont a tanárnak segít, például, ha órán felmerül valami, pl. egy korábban tanult anyagra visszautalás, és a MEK-en fent van a szöveg, akkor a tanárnak nem kell kimennie a tanáriba azért a régebbi fóliáért, hanem egy böngésző segítségével HOZZÁFÉR a szöveghez. (A böngésző szövegméretét állítva pedig simán láthatják a leghátsó padokból is, míg a fólia esetében ez sokszor kétséges.)
Csak ennyi volt a felvetése, hogy a magyar szakos tanárok is azt lássák, hogy milyen egyszerűen is el lehet kezdeni az interaktív táblás órák tartását...
Nagyon örülök, hogy komoly szakmai segítséget is kaphatnak már a humán szakos pedagógusok - egy nagyszerű csapat segíti a munkájukat, cikkekkel, esettanulmányokkal. Én Gonda Zsuzsa cikkén át találtam hozzájuk - http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=46
De gondolom te, mint magyar szakos ismerted már korábban is tevékenységüket. Azt hiszem a folyamatos módszertani fejlesztéssel, a tábla sokrétű felhasználását bemutatva lehet igazán kreatívan használni az interaktív táblát. Ezek között csak egy momentum a hozzáfárás, s ez nem csak a magyarszakosoknak fontos, hanem mindenkinek. ;)

kdkfjsd

(szangab, 2009.07.27 10:28)

Azt írtad:"Könyörgöm Andi, mondjátok el a magyartanároknak, hogy nem kell mindig mindennek csillognia, villognia, már maga az is nagyon fontos, hogy a szövegekhez a táblán hozzáférünk!”
Hát most jól elmondtam mindenkinek, s remélem, néhány magyar szakos tanár is olvassa, valamint továbbadja ezt a „titkot” minden kollégájának!"-

Andrea, szerinted csak ez a szerepe a táblának magyarórán? Ne haragudj, tolmácsold a kolléganőnek: Ehhez inkább tessék fóliát használni meg szövegszerkesztőt projektorral, ne adj isten, a szöveggyűjteményt. Az interaktívtábla kicsit másról szól, szvsz.