Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mitől interaktív egy tananyag?

2009.01.31

Az utóbbi időben elszaporodtak az "interaktív tananyagok". Aztán megnézve őket kiderül, hogy nem is annyira interaktívak...szerencsére az I. Oktatás-informatikai konferencián hallottuk Könczöl Tamástól, hogy van törekvés arra, hogy ezeket az anyagokat akkreditálják, és könnyebben eligazodhassanak a pedagógusok az interaktív tananyagok dzsungelében. Úgy gondoljuk, hogy egy interaktív táblás módszertani portál sem teheti meg, hogy ne beszéljünk erről a témáról is.  Sorozatos bejegyzéseket fogunk tennia közeljövőben az általunk megismert megtalált interaktív tananyagokról azok használhatóságát is bemutatva.

Mindenekelőtt azonban érdemes néhány dolgot ezekkel az anyagokkal kapcsolatban tisztázni.

Főleg azt, hogy mitől lesz interaktív a tananyag? Eláruljuk a titkot az interakciótól! Márpedig interakció sokféleképpen megvalósulhat egy-egy tanórán. Illetve az órán kívüli tevékenységben is.

 A Digitális Taneszköz Típusok felsorolását nem szeretném átvenni, azt meghagyom a szabályozóknak, azonban mindenképpen szeretnék segíteni az eligazodásban a pedagógusi igények alapján, ha lehet egyszerűen elmagyarázva, hogy mi is az az interaktivitás, amit szeretnénk, ha megvalósulna az interaktív táblák segítségével.

Nézzük csak:

Van egy bonyolult rendszer, nevezzük interaktív táblának, amelynek a hardverével most nem foglalkoznék. Tegyük fel, hogy sikerült elérni azt az optimális állapotot, hogy megvan hozzá minden, kalibrálva van, projektor is rendben, a számítógépre is fel vannak telepítve a szükséges programok, van DVD meghajtója a szükséges kodekek fel vannak rá telepítve és még az internet is elérhető a gépről. Azaz teljes mértékben kihasználható a táblánk minden előnye, lehetősége.

Ilyenkor amikor már minden "akadály" elhárult, jön a pedagógus, aki ezt az eszközt meg kellene, hogy töltse tartalommal. De a tartalom az csak úgy magától nincs. :) Hiába áll ott egy tábla, az nem motivál. A pedagógus szerepe pont ugyanolyan fontos, mint interaktív tábla nélkül. Csak kapott egy új lehetőséget!

Eddig csak otthoni környezetben használt internetet, most a diákok számára a táblára tudja vetíteni a tanóra keretein belül, és nem csak úgy hivatkozik, hogy van egy jó weboldal, ahol a témában további érdekességeket találhattok, és egy URL-t felír a táblára, hogy majd a diákok otthon azt nézzék meg, hanem be is tudja ott, órán mutatni azt, a diákok érdeklődését valóban felkeltve.

Az internetet azonban nem a tanóráink számára találták ki.  A rajta található anyagokat szükséges megkeresni, hogy a tanórára bevihető tartalmakat találjunk. Szerencsére, a legújabb kérdőívem feldolgozása közben a kérdőívet kitöltő tanárok 52%-a tartotta a legjobbnak a kulcsszavas keresést a tananyagaikat segítendő a felkészülésben.

De nemcsak az internet felől közelíthetünk. Saját környezetünket is felhasználhatjuk arra, hogy interaktívvá tegyünk egy-egy órát. Egyik tanfolyam előtt pont ezt bizonyítandó készítettem egy fényképet. Íme:

Kép

Ez egy általánosan ismert játék, a sudoku-nak egy továbbfejlesztett változata. A lényeg, hogy számolni kell tudni 1-től 9-ig, illetve némi logikai gondolkodásra is szükség van a feladat megoldásához.

Ha egy ilyen feladatot beviszünk az osztályba és egyéni munkára kiosztjuk, akkor az osztály egy része feladja és várja a többiek megoldását. Ha azonban a három különböző színnek megfelelően kialakítunk három csoportot, s a megfelelő színű mezőbe a számot csak a megfelelő színű csoport tagja mondhatja, akkor észrevétlenül kialakul a diákok között egy együttműködés. S ez az együttműködés a közös cél felé viszi az osztályt. Azaz a megfejtéshez.

S ha mindehez még azt is mondjuk: "Ha kitaláljátok, akkor a következő órán nem írunk dolgozatot!" mindenki igyekezni fog, és kellően motiváltnak érzi magát, hogy a feladatot megoldja.

Ha visszagondolunk az interakcióra, akkor érzékelhetjük, hogy itt számtalan interakció történik a diákok között, a tanár és a diákok között. Érdemben a táblán, azon kívül, hogy a diákok a számokat a megfelelő helyre tudják írni, szinte semmi. S a digitális fotó, nem interaktív. Azonban az a hatás, amit elérünk vele, az az interektív tanítási forma felé visz minket.

Ha szeretnénk az interaktivitásról igazán pontosat olvasni, akkor javaslom a következő linket:

http://www.etnologia.mta.hu/~nagykzs/hva/txt_ie/ie_02.html

Itt szinte minden elhangzik...nem is folytatnám tovább, talán sikerült jól elmagyaráznom, hogy egy interaktív órához nem feltétlenül kell a tananyagunknak interaktívnak lennie. 

Azonban, hogy az interaktívnak mondott számítógépes programok valóban interaktívak-e, mindig nézzük meg a beavatkozás lehetőségét! Tudunk-e valamit állítani, más körülményeket teremteni, függ-e a továbbhaladás a diák által választottól, vagy csak egyetlen egy bejárási út lehet? Kicsit sem mindegy! Ha vásárolunk ilyen anyagokat, mindenképpen kérjük meg a forgalmazót, hogy mutassa be az anyagát, egy szép színes CD borító még nem garancia arra, hogy a tokon belül is a számunkra megfelelő tartalom van!  S főleg nagyon óvakodjunk az egyéni munkára ugyan alkalmas, számítógépen jól olvasható, de osztálytermi környezetben a hátsó padból már egyáltalán nem látható betűktől. Ilyennel kár kísérletezni interaktív táblán, csak abban az esetben, ha ingyen van. Azonban a tapasztalatokról számoljunk be a többieknek is! :)

Itt ezen az oldalon bemutatunk ingyenes és pénzért kapható anyagokat, melyeket kommentezhetünk, illetve kérjük, ha valaki találkozik kimondottan jó, és hasznos interaktív tananyaggal, amit interaktív táblán is be lehet mutatni, kérem küldjön számunkra egy e-mailt. Örömmel vesszük az ajánlásokat! S előre is köszönjük azt!