Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Pedagógus portfólió - segédletek 1.

2013.09.09

Már régen írtunk az oldalon, kicsit változtak körülöttünk a dolgok, de azért folytatjuk. A Facebook interaktív táblás oldalunkon folyamatosan teszünk fel ötleteket, s itt is megjelentetünk olyan témákat, mely szélesebb közönség érdeklődésére számot tarthatnak. Mivel több Facebook oldalon kommunikálunk, érzékelhető a pedagógusok érdeklődése a pedagógusok portfóliójával kapcsolatban. A Modern Iskola című újságban jelent meg cikk a portfólióval kapcsolatban, pontosabban egy cikksorozat első része, melyet most változtatás nélkül utánközlünk. 

Bedő Andrea: Portfólió a gyakorlatban 

Bár lapzártánkig egyelőre csak a pedagógusminősítési rendszer részleteiről rendelkező jogszabálytervezet szövege érhető el az interneten, az utóbbi hetekben a közösségi oldalakon, fórumokon többen kérteksegítséget portfóliókészítéséhez. A téma kiemelten fontossá vált a pedagógusok számára, néhány intézményben már házi feladatként is kiadták a nyári szünetre az összeállítást, több cég pedig már tanfolyamot, csomagot is meghirdetett. A hivatalos rendelet megjelenéséig isérdemes tehátmár foglalkozni a portfólióval gyakorlati szinten!

„A portfólió egy olyan dokumentumgyűjtemény, amely alapján végigkísérhető a pedagógus (más szakember, tanuló) szakmai útja, tevékenysége, fejlődése, nehézségei és sikerei egyrészt a tények tükrében, másrészt magának a pedagógusnak a reflexiói, értelmezése alapján.“ Kotschy  Beáta

Miért van portfólióra szükség? 
 
A pedagógusok a munkájuk során igen sokrétű tevékenységet végeznek. Azon túl, hogy megtartják kötelező tanóráikat végzett szakjaiknak megfelelően, a munkában eltöltött évek alatt folyamatosan változó és különböző területeken járulnak hozzá az intézmény és az oda járó gyerekek fejlődéséhez egyéni plusz tevékenységeik által. Ezek azonban dokumentálás hiányában elfelejtődnek, egy vezető- vagy intézményváltás esetén semmivé válnak, s már csak az érintett tanulók, pedagógusok emlékeznek rá. A portfóliónak pont az a szerepe, hogy bemutassa, mire is vagyunk képesek, mindezt jól áttekinthető, gyorsan kereshető formában. Ha elkészítjük a portfóliónkat, magunk is meglepődünk majd, mennyi mindent csináltunk, mennyi mindenre vagyunk képesek!Ügyeljünk azonban a mennyiségre! Gondoljunk csak a tanulói portfóliókra: a diákokkal sem készíttetünk„könyveket” portfólió gyanánt, és nem igazán vagyunk kíváncsiak a hatodik, amúgy szépen festett fájára, inkább azt javasoljuk, hogy válassza ki a hatból a legsikerültebbet, és mutasson más alkotásokat is.Ahogyan megtanítjuk diákjainkat a lényeglátásra - mi kerüljön a portfóliójukba, mi az, amitől ő más, mint a többi diák, mik az ő értékei, merre érdemes fejlődnie -, úgy érdemes a saját tanári portfóliónkat is végiggondolni.
 
Portfólió és/vagy e-Portfólió?
 
Az e-portfólióra a kereshetőség, a gyors áttekinthetőség miatt van elsősorban szükség. Képzeljük el, hogy nyomtatott anyagokból kell kikeresnünk minden megyéből azokat a tanárokat, akiket szeretnénk egy nemzetközi projektbe bevonni, akik tudnak németül és van projektpedagógiai tapasztalatuk.
A másik érv az online felület mellett a frissíthetőség. Ahányszor változik valami, annyiszor kellene kinyomtatni, elküldeni a portfóliót gyűjtő helyre. Ez túl nagyerőforrást igényelne, míg online forma esetén ez egyszerűbben megvalósítható.
A pedagógiában a legtöbb dokumentumunk azonban még mindig papír formájában kerül a kezünkbe. Jó, ha van egy dossziénk, melybe gyűjtjük az ilyen anyagainkat, és a frissített részt - pl. publikációs jegyzék, ha rendszeresen publikálunk - mindig akkor nyomtatjuk ki, ha szükséges, pl. évente nyáron frissíthetjük az elmúlt tanév után a nyomtatott portfóliónkat, illetve digitalizálhatjuk is a print dokumentumainkat.  
 
Konkrétan mit csináljunk? 
 
Érdemes az eddigi pályafutásunkat átgondolni: melyek azok a mérföldkövek, melyek meghatározzák pedagógiai pályánkat. Gondoljuk át a tanításon kívüli egyéb tevékenységünket is, végzünk-e más közéleti, művészeti vagy alkotói tevékenységet, mely tartós, illetve említésre méltó. 
Érdemes akár már most egy időrendi vázlatot írni, mert ebből kiindulva könnyebb lesz majd elkészíteni a portfólió pedagógiai munkára vonatkozó részét. Azért biztatunk mindenkit átgondolásra, vázlat írására, mert mivel visszamenőlegesen készítjük a portfóliónkat, az anyagaink, eredményeink összegyűjtése, majd a lényegesek kiválasztása leszidőigényes. Azonban felkészülhetünk rá előre, s akkor a tényleges feladat esetén az egyéb teendőink mellett is jut rá időnk.
 
Ha a portfólióról komplexitásában gondolkodunk, és folyamatosan tájékozódunk, sokkal könnyebb lesz majd a konkrét portfóliónk elkészítése. A dokumentumgyűjtemény támogatni fogja saját fejlődésünket, és a minősítési eljárásban is megfelelő minőségű és mennyiségű dokumentumot tudunk felmutatni. A portfólió készítéséhez hivatalos formában is kapunk módszertani segítséget majd, ezt is bemutatjuk később a cikksorozatunkban, de már az is fél siker, ha helyesen gondolkodunk a portfólióról! Így a téma nem lesz idegen, ugyanakkor megkímélhetjük magunkat a feleslegesen végzett túlzott dokumentációtól is. 
 

A pedagógusképzés támogatását szolgáló TÁMOP-3.1.5. kiemelt uniós projekt keretében az Oktatási Hivatal június elején „ÉletPÁLYAutak" címmel rendezett konferenciáján külön szekció foglalkozott a portfólióval, kiemelten a minősítési eljárásban értékelésre kerülő e-portfólióval. Az oktatas.hu honlapon a szekcióról szóló  beszámoló mellett az előadások kivonata és az elhangzott prezentációk is elérhetők: 

 
A cikksorozat hamarosan folytatódik...