Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Szelfi - selfie - énkép - önértékelés

2019.05.07

A szelfi szó kapcsány sok dolog az eszkünkbe juthat. 2013-ban ez volt az év szava, mert a brit Oxford-szótár szerkesztőbizottságának vizsgálatai szerint az angol "selfie" kifejezés használatának gyakorisága 17 ezer százalékkal nőtt abban az évben. A szelfi botról már mindenki hallott. Hát a szelfi gyűrűről (bár sok helyen szelfi karikának hívják)? Ha informálódnál, kattints a képre! 

szelfikarika.jpg

Egyre több eszköz, illetve alkalmazás segíti a szelfik készítését. Az applikációk közül a SweetSelfie alkalmazása több, mint 100 milliós letöltést ért el. S nem csak a szemünk alatti karikákat tüntethetjük el vele, hanem soványíthatjuk az arcunkat, nagyíthatjuk a szemünket, és hasonló "csodákat" művelhetünk az eszközökkel. 

Mindenki igyekszik jó benyomást kelteni, s ehhez már webes eszközök a rendelkezésre állnak, hogy megtudhassuk hogyan vélekednek a fotóinkról az emberek. Ilyen alkalmazás például a PhotoFeeler, ahol az üzleti a közösségi oldalak és a randevúzás irányából véleményezhetik a regisztráltak a fotóinkat 3-3 lényeges tulajdonság mentén. Itt látható egy téli illetve nyári szelfi a közösségi médiának, és eldönthetjük akarjuk-e viccesnek mutatni magunkat vagy inkább másik vonásunkat helyezzük előtérbe. 

photofeeleres.png

Természeteses nem a randevúzás és a közösségi média a fontos, hanem az üzleti kategória, ahogy a fotónk mennyire kelt szimpátiát, mennyire tűnünk befolyásosnak illetve kompetensnek.  

photofeeleres02.png

Most már, amikor önéletrajzainkhoz fotót kell mellékelni, nagy segítség lehet egy ilyen alkalmazás. 

A felnőttkori szelfiknél is vannak kihívások. Nem mindegy mikor hova teszünk szelfit, milyen indíttatásból. Érdemes elgondolkodni pár kérdésen mielőtt posztolunk

A diákjainknak a szelfi mást jelent, mint a felnőtteknek. Ők még csak most tanulják az életet, ismerkednek magukkal, fontos számukra a környezetük visszajelzése. Persze ez utóbbi a felnőttekre is igaz. Nagyon fontos, hogy milyen megerősítéseket kapunk és mi szerepel az énképünkben...s ez a két dolog egyezik-e. 

A pedagógusoknak, akiknek tanártovábbképzést szoktam tartani, mindig azt mondom, hogy azok vagyunk, amikor lekapcsoljuk az áramot. :) A való világban nem lesz soványabb az arcunk, jön velünk a valódi külsőnk. Jobb, ha a diákok is ezzel az arccal barátkoznak meg. Egy fiatal férfi ismerősöm rendszeresen uszodába szervezi a randevúit, mert ott még a smink is leázik. :) 

A mémek készítőit is megihlette a témakör. Ezt jól használhatjuk az oktatás során, a humoron keresztül beszélhetünk erről a komoly témáról. itt találhatunk egy gyűjteményt: http://www.interaktivtabla.eoldal.hu/fenykepek/szelfi/

Sajnos egyik tanfolyamon felmerült az is, hogy egyik diák nem fogadta el a tablófotózáskor készült képét, hogy ő nem olyan...valószínűleg saját magának csak az idealizált képével találkozik...Hogy hogy látják magukat a fiatalok? Az eseti 

Érdemes elolvasni a "Testkép, önértékelés és a kettő közötti kapcsolat kutatása általános iskolás gyerekek körében" című kutatást, amelyik az Iskolakultúrában jelent meg. Magyarországi gyerekek esetében. "Mind a három korosztálynál előfordult egyéni szinten, hogy magát súlyosabbnak látta az ideálisnak tartott alkatnál. Gyakori volt az is, hogy a normál testtömegindexű tartományban lévő lányok magukat kövérebbnek látták, illetve ennek fordítottja is, azaz a normálérték feletti testtömegindexű lányok magukat soványabb testalkatúnak látták."

De sok kutatás van, amely a médiafogyasztás és a testkép összefüggéseit elemzi. Ilyen például a következő linken található cikk is: http://epa.oszk.hu/03000/03056/00056/pdf/EPA03056_mediakutato_2014_osz_081-088.pdf

Érdemes ezt az erdélyi TDK munkát id ismerni a témában: http://etdk.adatbank.ro/pdf/tarhenrietta.pdf 

Azonban nem a kutatásokra szerettem volna felhívni a figyelmet, hanem arra hogy diákokkal foglalkozó pedagógusként, szülőként érdemes figyelni arra, hogy a diákok hogyan látják, és hogyan láttatják magukat. S kérdezni, kérdezni, kérdezni őket, meséljenek arról, hogy most mi a menő...s ha mesélnek, akkor kiderül, ha valami nem stimmel, vagy rossz irányba megy. 

Az őrült szelfi-balesetek szélsőségessége adhat alapot a beszélgetésre. S meghallgathatjuk az osztály véleményét, illetve az ő történeteiket, mert nekik is lesznek. S a párbeszéd folyamán tudunk segíteni bizonyos dolgok értelmezésében, a tapasztalt felnőtt szemszögéből, ami bizony sokszor jól jön...

Nekem a kedvencem ez a kép:

39585381_2095128070511646_1627364341110013952_n.jpg

Ennyi. De amíg az ember eljut idáig, azt bizony tanulni kell. Segítsünk a diákoknak!