Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Cápa vs polip - interaktív biológia

2010.04.14

A biológia oktatáshoz érdemes rövid videókat alkalmazni, hiszen például az állatokról olyan látványt tudunk a diákjainknak mutatni, amit egy-egy jól sikerült fotó sem ad vissza. Egy példán keresztül mutatjuk be, hogy pontosan mire is gondolunk, s hol találhatunk igényeinknek megfelelő videókat, képeket.

Első kérdésünk, hogy ki fog győzni a polip vagy a cápa? (ha van szavazóegységünk, természetesen megkérdezhetjük annak a segítségével is. Ebben az esetben láthatjuk, milyen arányban vélekedik az osztály erről az izgalmas kérdésről)

Aztán levetíthetjük a videót, amelynek ideje mindössze: 2:45  

Jó minőségű bevezető videókat tudunk találni több helyen, youtube-on is, de én kimondottan a National Geographic oldalán kerestem, s konkrétan videót, egyszerűen azért, mert így gyorsabban találunk, jó minőségű videót, s amikor készül a pedagógus egy interaktív táblás órára, kicsit sem mindegy, hogy a felkészüléssel mennyi időt tölt! Mindenkinek drága az ideje.

http://video.nationalgeographic.com/video/index.html 

itt elég angolul tudni az állat nevét, amit keresünk, s máris megtaláljuk a vele kapcsolatos videókat. Pl cápa =shark

Kép

Mindezek után beszélhetünk a polipról, a cápáról, vagy akár a polip esetében a fejlábúak vagy lábasfejűek osztályáról (Cephalopoda) vagy akár a puhatestűek törzséről (Mollusca) is. 

De megnézhetjük akár a cápákat is!

http://hu.wikipedia.org/wiki/C%C3%A1p%C3%A1k 

Most a példánkban maradjunk a cápáknál, mintha róluk tanulnánk...A wikipédián kívül elég gyorsan eltalálhatunk a magyar nyelvű NG honlapjáig, ahol a cápaemberek sorozathoz külön aloldal tartozik.

http://nationalgeographic.hu/programmes/capaemberek 

Aztán ha angollal társítjuk, akkor találhatunk az NG Kids honlapján egy cápákkal kapcsolatos kvízt. Amit a képre kattintva érhetünk el:

Kvíz a cápákról!

 Illetve érdemes még a Discovery honlapját megnézni, rákeresni az állat nevére (szintén angolul) Ezt már csak megmutatjuk a tanítványoknak, hogy itt is érdemes megnézni a cápás filmeket annak, akit érdekel.

http://dsc.discovery.com/search/results.html?query=shark

Aztán nézzük meg, hogy pontosan mi is az, amit szeretnénk megtanítani a cápákról, mik azok a tévhitek, ami az állatokkal kapcsolatban vannak.

Illetve nézzük meg mi történik napjainkban a cápákkal kapcsolatban - egy hír a WWF-ről:

http://wwf.hu/index.php?p=hirek&sub=friss&ev=2010&id=499

Itt egy jó vitát lehet tartani a cikkhez kapcsolódóan, nagyobbakkal, pl. középiskolában. Fiatalabbakkal érdemes lehet csoportmunkában elemeznia  cikket úgy, hogy a cikket fénymásoltan minden csoport megkapja. A csoportnak 1000 karakter áll a rendelkezésére, hogy leírja szerinte mi a lényeg. Eztán megnézni, hogy melyik csoport mit értett meg belőle, mit értelmezett a cikkből. S aztán megbeszélni közösen az osztállyal, az interaktív táblán összegyűjteni a közösen fontosnak tartottakat, s aztán kiemelni, hogy mi biológiatanárként a véleményed, s felhívni a figyelmet a kommunikációra, hogy érdekes, a csoportok ugyanazt a szöveget kapták, de mást értelmeztek alatta.

A lényeg, a diákok beszéljenek sokat, cseréljenek véleményt, vitázzanak, fejezzék ki szépen, szabatosan az egyetértésüket, vagy az egyet nem értésüket valamelyik társukkal. Tanuljanak meg kommunikálni azon a módon, ahogy majd később szükségük lesz rá.  

Ha valaki szereti a puzzle-t, akkor eljátszhat vele, de itt sajnos előre kirakják a képet, s csak ki kell rakni a már látottat, semmi különös nem történik, inkább csak játszogatásra jó, semmint tanulásra: http://dsc.discovery.com/convergence/sharkweek/puzzles/puzzles.html 

De megkérdezhetjük, vagy kiadhatjuk házi feladatnak, hogy mennyibe kerül egy cápás merülési program, ha szeretnénk egy ilyent látni. (megoldás pl. ezen az oldalon: http://www.hungarodivers.hu/?menu=49

Az SDT-ben is találhatunk a cápa szóra keresve (szűkítsük mozgóképre, animációra) három dolgot is. Érdemes a keresőjét használni, mert mint a példán is látszódik a témánk nem egy műveltségi területet érint. :) SDT eléréséhez kattintsunk a képre!

Kép

Ez csak egy ötlet volt "Cápa" témára, amit kiegészíthetünk természetesen az interaktív táblánkra saját magunk által készített feladatokkal is, legyen bármilyen táblánk. Legyenek a feladatok változatosak, kiválasztás, csoportba rendezés, sorrendezés, stb. S máris interaktívvá, interakciókkal telítettebbé válik a biológia óránk!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.