Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Interaktív vonatközlekedés Magyarországon

2011.09.07

A Google Maps nyílt API - ja alkalmas arra, hogy bárki bármilyen adatbázist illesszen fölé. Könnyű tehát mashup oldalakat készíteni segítségével. (A mashup amikor több létező szolgáltatást úgy építenek össze, hogy nincs plusz szolgáltatás.) Nagyon tetszik a legújabb magyar ilyen oldal, amikor a térképet a MÁV adatbázisával hangolták össze, s lehet látni, merre járnak éppen a vonatok, melyik késik, melyik nem.

Persze, hogy tetszik valami, az nem jelenti azt, hogy ez jól használható az oktatásban, nézzük mit lehet egy ilyen weboldallal kezdeni. Először is alaposan tanulmányozzuk át, mit tud a térkép. Láthatjuk a "jelen" közlekedő vonatait. Amelyek pontosak, azokat zölddel jelzik, amelyek késnek, azokat sárgával, narancssárgával, illetve pirossal, a késés nagyságának megfelelően. 

A kör alakú jeleknek van iránya is, ezt egy fekete nyilacskával jelzik a haladási iránynak megfelelően. Ha kiválasztjuk a vonatot a jobb oldalon láthatóvá válik ahhoz a vonathoz tartozó menetrend. Időpontokkal (tervezett és valódi) és állomásnevekkel.

Interaktív MÁV térkép a vonatokkal

A térképre rápillantva látható, hogy a képkivágás időpontjában a Budapesttől délre lévő vonalakon van több késés. Ezekből mindjárt lehet egy feladatot készíteni.

A legegyszerűbb, ha képernyőkivágással rögzítünk egy pillanatot. (a képernyőkivágást a legtöbb interaktív tábla szoftvere tartalmazza, általában a Fényképezőgép ikonnal jelzi, de a táblaszoftver súgója is segít, ha nem találod)   

Két vonat késése

 

Itt sikerült két szemben haladó vonatot "lefotózni". Tegyük fel, hogy mindkét vonat épp állomáson áll, s te döntesz, melyiket engeded el előbb. Mit választasz, melyik vonat mehet, ha nincs párhuzamos sínpár? Miért azt választottad? Indokold! 

Ez egy problémamegoldáson alapuló feladat, a diák döntése felelősséggel jár(hat), nézzük meg átgondol-e mindent. 

Esetünkben figyelembe kell venni: 

Késések nagyságát - az egyiknek még x időt kell állni (a két állomás közötti út megtételéhez szükséges időt), ez pedig hozzáadódik az eddigi késéséhez, míg a másik hozhat be a késéséből, ha tud. 

A vonatok közlekedésének irányát - ha a Budapest felé közlekedő vonat késik, mivel ott sűrűbb a vonatforgalom, az más vonatok késését is jobban befolyásolhatja. 

Tanári segítség javsalat: 

  • Az első ilyen feladatot érdemes mindenféle magyarázat nélkül kiadni pároknak, vagy csoportnak, hogy legyen lehetőségük megérteni a feladatot, értelmezni, hogy vonatközlekedésről van szó, és tényleg, van, hogy késnek a vonatok. A csoportok közt járkálva meghallhatjuk a diákok gondolkodását, ki mit tart lényegesnek ennél a feladatnál.
  • Aztán, mikor érzékeljük, hogy a csoportok már "átérzik" a problémát, csak utána felhívni a figyelmet a feladat komplexitására, hogy bár a képen csak két vonatot látunk, ettől föggeltenül a döntésünk nemcsak azt a két vonatot befolyásolja. 
  • A diákok a feladatmegoldásnál nem szeretik az ismeretlen tényezőket, tehát az x zavarhatja őket. Érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy ezt a tételt lehet konkretizálni. Pl. x=10, s a vasút vonal állapota miatt maximum 2 percet tud behozni a mozdonyvezető, ha a megengedett legnagyobb sebességgel megy a vonat. Így már konkrétumokkal több diák nekiáll a feladat megoldásának. 

Ötletek: 

  • Érdemes a saját iskolához közeli példát választani, akkor jobban elképzeli a diák, hogy akár ő is ülhet a vonaton. 
  • Lehet képpel szemléltetni, hogy mi okozhat késést, pl. baleset, vagy akadály a sínen, stb. (De maradjunk a jóízlés határain belül, a diákok úgyis nekiállnak poénkodni. Ha lehet ne engedjük a morbid humort érvényesülni.) 

 

Késés oka több minden lehet

 

De adhatunk másfajta feladatot is, sokkal összetettebbet, éppen nem késő vonatokkal is. Pl:

924-es ISIS -TŰZTORONY IC menetrendjét ismerjük. Azt is tudjuk róla, hogy 14:51-kor Újbarok magasságában járt. Milyen sebességgel kell mennie, hogy odaérjen pontosan a következő állomásra? Milyen tényezők befolyásolhatják, hogy késni fog-e? 

menetrend.jpg 

 

 

2011-09-07_145004.jpg

 

-------------

A feladat megoldásához szükségük lesz a diákoknak a két település távolságára. Ez esetünkben 20 km. 

Két település távolságának meghatározásához egy hivatalos mérőeszközt vegyünk figyelembe, ami ugyan közutat mér, de hivatalosnak vehetjük, s jó, ha tudjuk, hogy létezik ilyen is. Linkje: http://www.mvh.gov.hu/portal/MVHPortal/default/mainmenu/alkalmazasok/tavolsag_mero 

Használata könnyű, csak a két települést kell kiválasztani és a keresés gomb. 

 

2011-09-07_145749.jpg

 

Mivel a térkép nemcsak vonatokat, menetrendet, hanem állomásokat is kezel, újabb feladatokat találhatunk ki, teljesen más stílusban. Mindenkinek csak a fantáziája szab határt. :) 

Ezek matematika feladatok votak, de a földrajzosok is biztos rengeteg feladatot ki tudnak találni. A térkép, mint minden Google térkép nagyítható, kicsinyíthető. 

A weboldal linkje: http://elvira.mav-start.hu/terkep/

----------------------------- 

 

Kép forrása: http://www.lanchidradio.hu/kronika/egy_sulyos_serultja_van_a_vonat_ala_hajto_autos_balesetenek_kepek_20100503


 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.